VPN dla Windows

Wstęp

Aby uzyskać dostęp do zasobów uczelnianych z domu, należy skonfigurować połączenie VPN. Poniższy poradnik przeprowadzi Cię przez proces konfiguracji krok po kroku.

Konfiguracja automatyczna dla systemu Windows

Wystarczy zainstalować aplikację PJATK VPN:

Dla systemów Windows 10+ (x86_64 64 bit)

Dla systemów Windows 10+ (x86 32 bit)

Aplikacja automatycznie skonfiguruje połączenie VPN i doda odpowiednie certyfikaty.

VPN Windows

Konfiguracja ręczna dla systemu Windows

Aby skonfigurować połączenie VPN ręcznie, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz Ustawienia systemu Windows (Windows + I)
  2. Przejdź do sekcji “Sieć i Internet
  3. Wybierz “VPN” z menu po lewej stronie
  4. Kliknij “Dodaj połączenie VPN
  5. Wypełnij formularz dla Windows 10/11:
    PoleWartość
    Dostawca VPNWindows (wbudowany)
    Nazwa połączeniaPJATK VPN
    Nazwa serweravpn.pjwstk.edu.pl
    Typ VPNSSTP (Secure Socket Tunneling Protocol)
    Typ danych logowaniaNazwa użytkownika i hasło
    Nazwa użytkownikasXXXXXX@pjwstk.edu.pl
    HasłoTwoje hasło PJATK
    Zapisz dane logowania✓ (zaznaczone)

VPN Windows Manual

  1. Kliknij “Zapisz
  2. Po zapisaniu połączenia VPN, kliknij na nie, a następnie kliknij “Połącz
  3. Po połączeniu z VPN, powinieneś mieć dostęp do zasobów uczelnianych
  4. Aby rozłączyć połączenie VPN, kliknij na połączenie VPN i wybierz “Rozłącz

Ręczne mapowanie dysków

W przypadku problemów z automatycznym mapowaniem dysków (np. litera dysku p:, w: lub z: jest już zajęta), może się okazać konieczne mapowanie ręczne. Pełna ścieżka dostępu to:

  • Dysk Z: \\win-zet.pjwstk.edu.pl\Users\LOGIN
  • Dysk P: \\win-zet.pjwstk.edu.pl\public
  • Web Folder: \\www.pjwstk.edu.pl\LOGIN\

Gdzie LOGIN to Twoja nazwa logowania użytkownika.

Konieczne będzie podanie poświadczeń z domeny PJWSTK (login i hasło).

Rozwiązywanie problemów

Jeśli napotkasz problemy z połączeniem VPN, sprawdź następujące rzeczy:

  • ✅ Upewnij się, że masz aktywne połączenie internetowe
  • ✅ Sprawdź, czy wprowadziłeś poprawne dane logowania (nazwa użytkownika i hasło)
  • ✅ Upewnij się, że masz zainstalowane wszystkie aktualizacje systemu Windows
  • ✅ Spróbuj ponownie uruchomić komputer i połączyć się z VPN
  • ✅ Upewnij się, że nie masz zainstalowanych programów blokujących połączenia VPN (zapory ogniowe, oprogramowanie antywirusowe)
  • ✅ Usuń wszystkie inne połączenia VPN, które mogą kolidować z PJATK VPN
  • ✅ Spróbuj połączyć się z inną siecią (np. Wi-Fi zamiast danych komórkowych lub odwrotnie)

Uwaga: Jeśli problem nadal występuje, skontaktuj się z pomocą techniczną PJATK (BSS)