Netykieta

Wprowadzenie

Netykieta to zbiór zasad savoir-vivre obowiązujących w Internecie. Została stworzona po to, żeby pomóc skutecznie i przyjemnie komunikować się z innymi. Dzięki niej możesz uniknąć sprawiania innym kłopotów, a co za tym idzie, ich wymówek – na przykład kilkudziesięciu maili z pouczeniem, co zrobiłeś źle…

Ważne: Tak samo jak w przypadku dobrych manier, przestrzeganie Netykiety nie jest obowiązkowe. Pamiętaj jednak, że konsekwencją jej lekceważenia może być to, że nikt nie będzie chciał z Tobą rozmawiać!

Podstawowe zasady komunikacji

  1. Zawsze pisz na temat i możliwie zwięźle.
    Ci, którzy płacą za ściąganie poczty czy wiadomości z grup dyskusyjnych, będą ci wdzięczni.

  2. Staraj się nie pisać wielkimi literami – w Internecie oznacza to, że krzyczysz.
    Nie nadużywaj także wykrzykników. Jeśli chcesz wyróżnić jakieś słowo lub zdanie w Twoim liście, możesz użyć gwiazdek lub podkreślenia.

  3. Nie przeklinaj – nikt nie będzie czytał listów rozpoczynających się od steku wyzwisk!

Zasady dotyczące e-maili

  1. Pilnuj odpowiedniego cytowania listu, na który odpowiadasz.
    Cytuj tylko potrzebne fragmenty, a resztę wycinaj. Nigdy nie cytuj sygnaturek (podpisów)!

  2. Nie wysyłaj załączników do poczty, jeśli Cię o to nie poproszono.
    Dotyczy to szczególnie plików o dużej objętości. Skrzynka pocztowa odbiorcy może nie przyjąć takiego pliku, a on sam może nie chcieć płacić za jego ściąganie.

  3. Twoja sygnaturka, czyli podpis, powinna mieć co najwyżej cztery linie tekstu.
    Może zawierać na przykład Twoje imię i nazwisko lub pseudonim, adres e-mail, ulubiony cytat. Nie zamieszczaj w niej niepotrzebnych grafik czy ilustracji!

  4. Pamiętaj o odpowiednich tytułach pisanych przez siebie wiadomości.
    Powinny być jasne i czytelne.

  5. Staraj się nie wysyłać listów formatowanych w HTML-u, jeśli nie jest to konieczne.
    Listy takie zajmują więcej miejsca i ściągają się o wiele dłużej, a na wielu urządzeniach mogą wyglądać zupełnie inaczej niż u Ciebie.

  6. Ustaw w swoim programie pocztowym opcję zawijania linii tekstu, najlepiej na długość 70 znaków.

Zasady uczestnictwa w grupach dyskusyjnych i forach

  1. Jeśli zadajesz komuś pytanie, sformułuj je precyzyjnie.
    Inaczej możesz otrzymać zupełnie bezużyteczne odpowiedzi. Jeśli piszesz na forum lub grupie dyskusyjnej, przejrzyj wcześniejsze wypowiedzi – być może pytanie to już się tam pojawiło. Grupy dyskusyjne często mają także swoje FAQ, czyli spis najczęściej pojawiających się w dyskusji pytań i odpowiedzi.

  2. Jeśli dyskusja przerodzi się w prywatną wymianę poglądów, kontynuuj ją poza grupą czy forum.
    Koresponduj bezpośrednio z Twoimi rozmówcami.

  3. Nie wysyłaj nikomu komercyjnych ogłoszeń ani reklam!
    Prędko przekonasz się, że odbiorcy zablokują otrzymywanie listów od Ciebie. Do publikacji tego rodzaju informacji służą jedynie specjalne strony WWW lub grupy dyskusyjne.

  4. Jeśli chcesz zwrócić komuś uwagę, zrób to kulturalnie, najlepiej na adres prywatny.
    Staraj się doradzać innym, a nie wyśmiewać ich – każdy był kiedyś początkujący!


Podsumowanie

Pamiętaj, że zasady Netykiety nie są sztywne – z czasem mogą ulec zmianie. Warto jednak pamiętać, że zasady te są tworzone po to, żeby ułatwić komunikację, a nie utrudnić ją. Dlatego warto je przestrzegać, nawet jeśli nie są obowiązkowe.

Zasady Netykiety Netykieta - klucz do efektywnej komunikacji online